Kembali Ke Asal Usul Saya: Memancing di Sasaran

Zon Aksi

fishing in Selangor, where to fish in Selangor, fishing in Sasaran, Sasaran fishing tips, Sasaran fishing, Fishing Selangor, Selangor fishing, fishing Malaysia, angler magazine, fishing magazine, fishing magazine asia, asia fishing magazine, best fishing magazine, asean publisher, the asian publisher, ASEAN Publisher, Escapy Travel, Escapy Travel Magazine, The Asian Angler, The Asian Angler Magazine

Advertisement

Semasa seseorang menjalani kehidupan, seseorang mengalami banyak perkara, melihat banyak perkara, dan berkembang dengan banyak cara. Sekali sekala, baik untuk kembali ke tempat seseorang memulakan perjalanan. Kali pertama saya menaiki bot ke laut kira-kira tiga puluh tahun yang lalu adalah di tempat bernama Sasaran di Kuala Selangor, Selangor, Malaysia. Saya lebih teruja dengan perjalanan bot daripada memancing dalam perjalanan tersebut. Itu adalah yang pertama dari banyak pengembaraan memancing di Sasaran. Hasil tangkapan kami terdiri daripada gelama, pelbagai jenis ikan duri, ikan kakap, pecah periuk, bulus, senangin, kerapu, ikan pari, dll.

Dari memancing di laut Sasaran, sejak itu saya menjelajah perairan lain dengan kegemaran saya adalah perairan Pekan dan Rompin. Dengan ikan yang bertarung kuat seperti ikan layar yang merupakan ikan terpantas di laut, ikan tenggiri, ikan kakap, pelbagai jenis trevally, dll. Saya tertarik ke perairan ini seperti rama-rama ke cahaya. Penyeksaan otot dan peralatan memancing tentunya adalah tarikan di bahagian-bahagian ini.

Kuala Selangor; memang banyak burung-burung predator seperti burung helang.

Mengimbau Memori

Saya baru-baru ini mengimbau kenangan bersama beberapa rakan; lawatan kembali ke asal usul saya. Saya menaiki bot kayu dan menuju ke laut di perairan Sasaran. Sudah bertahun-tahun semenjak kali terakhir saya memancing seperti ini. Ini seperti mengetepikan kereta moden anda dan memandu kereta lama yang tidak dilengkapi dengan stereng kuasa, klac yang sangat berat seperti melakukan tekanan kaki dengan satu kaki di gim, sifar bantuan komputer yang bermaksud bahawa jika jalan licin anda lebih baik mempunyai kemahiran untuk menghadapinya atau anda akan menjadi patti burger.

Sama seperti memandu kereta lama dan berseronok (jika anda tidak mempercayai saya, pergilah bertanya kepada peminat kereta klasik); melangkah keluar dari kapal moden berkuasa tinggi dan menaiki kapal kayu yang bergerak perlahan, berbau diesel juga menyeronokkan dengan caranya sendiri.

Malam Untuk Dilupakan

Jam 5 pagi ketika penggera telefon bimbit saya berbunyi. Saya tidak tidur. Saya tidak boleh tidur. Mungkin kerana katil; salah satu yang saya tidak biasa. Mungkin fikiran untuk menulis semula ulasan hotel ini yang saya telah kembali untuk tinggal bersama rakan-rakan saya kerana saya mempunyai pengalaman yang baik semasa pertama kali menginap di sini; tetapi sejak itu hilang kilauannya dan kini lebih kelihatan seperti sekeping logam berkarat dan bukannya emas yang pernah saya fikirkan. Baiklah, sekurang-kurangnya penyaman udara berfungsi dengan cukup baik untuk memastikan bilik sentiasa sejuk.

Pukul 6 pagi kami memandu ke kampung berhampiran untuk bersarapan sebelum menuju ke jeti. Saya berasa celaru. Nasib baik bagi saya, saya tidak memandu kerana saya tidak berada dalam keadaan yang boleh mengendalikan mesin berat. Saya juga tidak berada dalam angin yang baik untuk membuat keputusan. Saya hanya mahu makan sesuatu dan selesai dengannya. Saya hanya mahu menaiki kapal. Mungkin bergoyang di laut akan mengimbangkan kepala dan fikiran yang pening.

Perjalan kami ke tapak memancing.

Chuggy Chug Chug

Kami menaiki bot nelayan kayu kami di jeti di Sungai Buloh, Sasaran (jangan sampai keliru dengan Sungai Buloh; bandar). Pemandu bot kami lebih senyap daripada tikus gereja. Nah, dengan enjin botnya bergerak dengan kuat tidak akan ada yang tahu jika dia mengatakan sesuatu. Bagaimanapun, kami bergerak keluar dari sungai dan bergerak jauh ke laut. Saya duduk di bawah naungan lembaran kanvas di tengah kapal. Menjadi khayal bukanlah pilihan saya dan dengan itu saya memutuskan untuk tidak duduk di bahagian terbaik kapal; buritan. Bagi anda yang tidak bercakap “bahasa perkapalan”, bahagian belakang kapal disebut buritan atau bahasa Inggerisnya “stern”. Howard Stern di sisi lain tidak bermaksud bahagian belakang Howard. Itu hanya nama keluarganya. Google Howard Stern jika anda tidak tahu siapakah dia.

Mengapa bahagian belakang kapal adalah bahagian terbaik untuk duduk? Selain asap diesel percuma, arus biasanya memukul haluan di bahagian depan kapal dan mengalir dari buritan. Ini bermaksud bahawa tali pancing dan umpan anda dan apa sahaja akan mengalir jauh dari kapal. Orang-orang di belakang juga menangkap ikan yang paling banyak.

Umpan-umpan yang digunakan kami.

Baiklah, kembali ke kisah ini … kami bergerak selama lebih kurang 45 minit sebelum tiba di tempat memancing pertama kami. Saya mengambil udang lipan hidup dan mencucuk mata kail melalui cengkerangnya dan memastikan bahawa saya tidak mencangkuk tubuhnya bagi memastikan bahawa ia hidup untuk melihat dasar laut. Saya melakukannya dengan tenang dan berhati-hati untuk memastikan bahawa tidak ada bahagian tangan saya yang dipotong oleh badan udang ini yang tajam seperti pisau cukur. Bagi mereka yang belum pernah mengendalikan udang lipas, pegang dengan sehelai kain dan jangan sekali-kali dengan tangan sahaja. Sudah tentu tidak berbaloi untuk memeriksa sama ada anda mempunyai kekuatan super ketika berada di luar laut. Udang lipan mungkin makhluk kecil tetapi makhluk ini boleh menyebabkan banyak kesakitan dan penderitaan.

Saya menjatuhkan udang lipan dari sisi kapal … Alamak, maksud saya sebelah kanan kapal/“starboard”. Saya memancing di sebelah kanan kapal dan bahagian itu disebut “starboard” dalam bahasa Inggeris. Saya kemudian meletakkan joran saya pada pemegang joran yang diikat dengan selamat pada birai kapal. Saya sedang menunggu panggilan kakap. Menunggu boleh membosankan dan sementara kebanyakan pemancing bersabar (seperti yang dipercayai ramai), saya tidak begitu. Saya mengambil pancing saya yang lain dan mengikat tali apollo. Saya kemudian meneruskan memfilet ikan kembong dan mencangkuk kepingannya ke apollo saya.

Ikan duri yang mencuri umpan kami tidak dapat melarikan diri.

Apollo terus terkena. Getaran sampai ke tangan saya dan saya dengan senang hati mengarau naik ikan. Gelama muncul mengongkong macam-macam kata marah dalam bahasa ikan kepada saya kerana mengganggu harinya. Ah, saya pasti berjalan di dalam kenangan. Ini adalah bagaimana saya biasa memancing pada masa silam. Peralatan pancingnya tentu berbeza. Saya menggunakan joran gentian kaca, tali pancing monofilamen, dan kekili dengan bilangan galas sedikit yang boleh ditertawakan dan dijadikan bahan lucu orang kurang berpengalaman hari ini. Sekiranya anda tertanya-tanya; “Bukankah galas penting dalam kekili air masin,” ya, ya. Tetapi anda tidak memerlukan 15 daripadanya. Anda hanya memerlukannya di tempat tertentu dan selebihnya boleh diganti dengan sesendal/”bushing” atau “washer”. Ini menjadikan penyelenggaraan lebih mudah.

Saya mendaratkan banyak ikan gelama dan pelbagai spesis ikan duri setelah beberapa jam sementara udang lipan saya menjelajah dasar laut dengan selamat. Tidak ada ikan yang mengambilnya. Saya menaikkannya untuk memeriksa jika ia memerlukan minuman dan ia menggelengkan kepalanya dengan mengatakan tidak. Untuk memendekkan cerita, ikan tidak berminat dengan udang lipan semasa pengembaraan memancing kami.

Kiri: Ikan gelama yang comel dapat dinaikan. Kanan: umpan sotong kurita yang kami gunakan.

Umpan seterusnya yang kami uji adalah sotong kurita hidup. Kami menghantar mereka ke bawah untuk menjelajah dasar laut dengan harapan mereka dapat menangkap ikan kakap atau senangin. Sayangnya, tidak ada ikan yang berani mengambil sotong kurita ini. Saya terus menarik lebih banyak ikan gelama dan ikan duri. Rakan-rakan yang memancing di haluan bersama saya menangkap ikan-ikan yang serupa juga. Hasil tangkapan yang paling unik yang kami dapat adalah ikan depu yang hodoh.

Rakan-rakan saya di bahagian buritan bot mendapat hasil jauh lebih baik. Menahan asap diesel pasti berbaloi. Selain ikan gelama dan ikan duri yang biasa, mereka menangkap beberapa siakap merah, kakap dan bulus besar.

Pada jam 5 petang, pemandu bot kami memberi isyarat untuk menaikkan tali pancing kami kerana kami perlu kembali ke darat. Perjalanan kembali perlahan dan mengambil masa lebih dari satu jam. Ia adalah satu jam melayang masuk dan keluar dari kesedaran di sepanjang perjalanan yang bergelombang.

Kiri: Sebahagian daripada kan-ikan yang kami naikan. Kanan: Ikan kerapu singa.

Apakah…

Ini adalah bagaimana saya memulakan perjalanan memancing di laut dan perjalanan ini adalah perjalanan kembali ke masa itu. Kebanyakan perkara serupa. Perbezaannya adalah peralatan yang kita gunakan sekarang dan pengalaman bertahun-tahun yang kita bawa. Ini mungkin bukan ibukota ikan layar di Malaysia dan juga bukan sarang haruan tasik yang jahat (walaupun saya pernah menangkap seekor yang besar di sini sebelum ini); tetapi ia tetap merupakan tempat yang baik untuk melakukan aktiviti memancing yang sederhana dan santai seperti zaman dahulu.

Perlukan lebih banyak maklumat mengenai memancing di Malaysia; hantarkan e-mel kepada kami… email.

Advertisement

SUBSCRIBE NOW

Do Not Miss Another Issue

Contact us

For more information or should your have enquiries, do drop us an email.